Direktlänk till inlägg 4 april 2007

Etik och moral, så fantastiskt… Cannabis.

Av Playdude - 4 april 2007 12:44

Läs först den här artikeln http://aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1038597,00.html . Däri tar de bland annat upp hur cannabis är ”en av de viktigaste inkomstkällorna för den organiserade brottsligheten” ”Handeln omsätter miljardbelopp” sedan hur det ”Under de kommande två åren satsas 14 miljoner extra på att stoppa handeln med cannabis i Sverige.”.Först den rent praktiska och ekonomiska frågan. Skulle inte Sverige kunna använda dessa 14 miljoner plus de andra otaliga miljonerna som används i jakten på de personer som importerar cannabis till något bättre? Text skola vård och omsorg ( och andra tyngre droger)? För att inte tala om de miljarder Sverige går miste om i försäljning. Varför inte sälja cannabis på Systembolaget också bredvid alkoholen som har visat att den har minst lika skadlig inverkan på kropp och psyke. För att inte tala om vanebildningen och vad alkohol kostar samhället varje år. Nu tänker garanterat vissa av er ”Men idiot! Fattar du inte hur mycket sjukhuskostnaderna och avvänjnings kostnader för landet kommer öka?” Svaret på det är enkelt, nej jag fattar det inte.Först och främst så minskar vi den organiserade brottslighetens inkomster vilket alltid är bra sedan så får vi in mer pengar i kassan som vi idag går miste om för hur vi än väljer att kika fram mellan våra fingrar så är det alltid någon annan som kommer att förse marknaden så länge det finns en efterfrågan.Sedan den här tragiska händelsen http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1038705,00.htmlKillen kommer över en för tillfället Laglig drog eftersom den rätt nyligen har blivit kemiskt framställd. Denna drogen i fråga har en väldigt liknande effekt som den betydligt tyngre drogen LSD men förutom det så har den även en biverkning som gör att om man är bärare av en väldigt vanlig icke ärftlig blodsjukdom så är risken överhängande att man dör i kramper eller blodpropp efter att man tagit drogen.Dessa syntetiskt framställda droger kommer för en väldigt lång framtid att kunna flöda fritt. Den ena skadligare än den andra då säkerheten för varje gång ett tidigare preparat blir olagligt sänkas för att kunna framställa den nya drogen. Det är något som inte kommer ge sig, så fort en ny drog blir olaglig så kommer en ny och tar dess plats.Angående argumentet att cannabis skulle vara en inkörsport till tyngre droger. Som aftonbladet säger ”70 procent av alla missbrukare har provat eller använder sig av cannabis.”, då undrar jag hur många av dessa som någon gång provat eller använder sig av alkohol. Sedan får man inte tag i cannabis så hittar man på något annat. Jag tror (observera, jag tror) att cannabis kan vara en drog majoriteten kan ”nöja” sig med. De flesta som sedan går vidare till tyngre droger skulle gjort det likväl om de börjat med cannabis eller alkohol för det är i största sannolikhet inte drogerna som i sig är grunden till deras problem.Nu säger jag inte att droger (inklusive alkohol och tobak), är något bra. Jag uppmanar inte heller någon att börja med det. Om man tänker efter så är de rätt löjligt att hålla på med och om man riktigt tänker efter rätt så meningslöst. Men folket och däribland jagsjälv tycks ändå ha något behov av dessa preparat för att kunna slappna av och för vår sociala kultur.Finns så mycket mer att säga i det här ämnet så försökte begränsa mig ordentligt. Men jag uppmanar alla att tänka själva och ta sig en funderare om etik alltid skall få gå före logik.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Playdude - 26 oktober 2009 13:52

Jag och några vänner har under en tid arbetat med ett projekt att knåpa ihop en mer förtroendeingivande ärlig sida som inte gör allt för att vilseleda sina kunder till skillnad från Jamba, Cellus och gänget. På vår webb kan du köpa en ringsignal...

Av Playdude - 23 oktober 2007 16:04

Scenario ett, ni skall åt samma håll och ni går och småpratar. Någon av er skall av före och ni säger adjö och den andra går vidare.   Scenario två, ni går åt samma håll, en skall av före och ni stannar men den här gången stannar ni och ”ber&r...

Av Playdude - 21 oktober 2007 17:18

Sommaren är slut, verkligen slut. (Kanske har varit det ett tag nu, men de släpper inte ut mig så ofta.)   Depressioner och ångestattacker börjar att med allt tätare intervall gnaga på oss nordbors sinnen. Våra själar visar åter på det tomrum vi alla...

Av Playdude - 2 september 2007 11:49

Jag är så less på att mitt högra kalsongben alltid åker upp mot familjejuvelerna. Jag förstår inte varför?! Vad jag framför allt funderar på är varför det bara det högra och inte även(/eller bara) det vänstra?   Jag har nyligen inhandlat ett antal k...

Av Playdude - 11 maj 2007 15:37

Tänk på det, de är en fet skillnad.

Ovido - Quiz & Flashcards